17 okt

On-site Promotie Sheizi Prista Sari

Promotor(es): Prof. dr. Jos M.G.A. Schols, Prof. dr. Christa Lohrmann, Medical University of Graz, Austria

Co-promotor(es): Dr. Irma H.J. Everink, Dr. Yufitriana Amir, Universitas Riau, Indonesia

Trefwoorden: drukletsel, preventie, gezondheidszorg, in gemeenschap wonende ouderen, Indonesië

"Pressure injuries in Indonesian community-dwelling older adults Prevalence, prevention and treatment by the (in)formal support system"

Dit proefschrift richtte zich op het probleem van drukletsel (PI) onder in de gemeenschap wonende oudere volwassenen in Bandung, provincie West-Java, Indonesië. Studies in dit proefschrift onderzochten de prevalentie van PI's, de kennis, houding en praktijk van gezinsverzorgers, de kennis en houding van wijkverpleegkundigen, en de perceptie van wijkverpleegkundigen van barrières en mogelijke bevorderaars bij de preventie van PI's. Drukletsels bleken een ernstig probleem te zijn onder Indonesische inwonende oudere volwassenen, wat bleek uit het feit dat de prevalentie 11% bedroeg. Dit proefschrift toonde ook aan dat het wijkverpleegkundigen en familieleden ontbreekt aan kennis en praktijk over de preventie en behandeling van PI. Verder ervaren wijkverpleegkundigen verschillende barrières bij het uitvoeren van PI-zorg, zoals een zware werklast, personeelstekorten, een tekort aan middelen en apparatuur en onvoldoende training. Daarom zijn oplossingen nodig om de problemen aan te pakken, waaronder versterking van de rol van formele (d.w.z. wijkverpleegkundigen) en informele zorgverleners (d.w.z. mantelzorgers en vrijwilligers in de gezondheidszorg), en versterking van de nationale regelgeving die van PI-preventie een prioriteit maakt.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.