01 jul

On-Site Promotie mw. Kim C.M. van Broekhoven

Promotores: prof.dr. R. van der Velden, prof.dr. L. Borghans

Co-promotor: dr. B. Belfi

Trefwoorden: creativiteit, innovatie, onderwijs, studenten, evaluatie, selectie

"From Creativity to Innovation - Understanding and Improving the Evaluation and Selection of Ideas in Educational Settings"

Creativiteit geeft studenten het vermogen om nieuwe en bruikbare ideeën voor complexe problemen te bedenken, maar het bedenken van creatieve ideeën alleen is niet genoeg om complexe problemen op te lossen. Het vereist ook dat studenten in staat zijn hun eigen en andermans ideeën te evalueren, en waardevolle ideeën te kiezen om verder te ontwikkelen. Eerder onderzoek toont aan dat studenten creatieve ideeën niet herkennen en dat studenten de neiging hebben om zeer creatieve ideeën met het badwater weg te gooien, terwijl ze eerder ideeën selecteren die in overeenstemming zijn met sociale normen, en makkelijk te begrijpen zijn. Het doel van dit proefschrift is om de evaluatie en selectie van creatieve ideeën te verbeteren in het onderwijs. De resultaten tonen aan dat het vermogen van studenten om creativiteit in producten te herkennen sterk afhangt van hun discipline. Daarnaast blijken studenten beter in staat om creatieve en originele ideeën te herkennen (van anderen) als ze eerst blootgesteld worden aan de taak. Tot slot blijkt de praktische haalbaarheid de boventoon te voeren in het selecteren van creatieve ideeën als studenten weten dat ze die ideeën ook moeten uitvoeren.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.