13 sep

On-site Promotie Mulekya Francis Bwambale

Promotors: Prof. Dr Bart van den Borne, Associate Prof. Cheryl A. Moyer, University of Michigan, Ann Abor, USA

Co-promotors: Associate Prof. Paul Bukuluki, Makerere University, Kampala, Uganda

Trefwoorden: migratie van het platteland naar de stad, straatjongeren, seksuele en reproductieve gezondheidskeuzes

"Rural-urban migration and sexual and reproductive health choices among street adolescents and youth in Uganda"

Dit proefschrift onderzoekt het effect van migratie van het platteland naar de stad op, en sociale determinanten van seksuele en reproductieve gezondheid (SRG) keuzes van straatjongeren. Voor dit onderzoek werd een willekeurige steekproef van 513 adolescenten en jongeren uit Kampala, de hoofdstad van Oeganda, gekozen als populatie. Een cross-sectionele studie met gemengde methoden werd toegepast. De onderzoeksresultaten toonden aan dat fysieke veiligheid, economische overleving en het migratieproces de drijvende krachten zijn achter riskant seksueel gedrag. Migratie had een significante invloed op het gebruik van SRG-diensten, waarbij allochtone straatjongeren minder vaak gebruik hebben gemaakt van diensten dan niet-migranten tegenhangers. Factoren die de persoonlijke besluitvorming van straatjongeren en hun anticonceptie-intenties beïnvloedden, bleken vooral op interpersoonlijk en gemeenschapsniveau te werken, waarbij migratie en intra stedelijke mobiliteit een centrale rol spelen in de SRG-keuzes van straatjongeren. Om het gebruik van SRG-diensten te verbeteren en risicovol seksueel gedrag onder straatjongeren tijdens migratie en vroege integratie in de stadsruimten te verminderen, zijn interventies op meerdere niveaus op individueel, gemeenschaps- en maatschappelijk niveau vereist.

Klik hier voor de live stream.

• 09 sep

Promotie Zohaib Salahuddin

"Towards Trustworthy Artificial Intelligence in Medical Imaging: Explainability, Uncertainty and Clinical Utility of Radiomics"

• 10 sep