On-site Promotie Marlou Floor Kenkhuis

Promotor: Prof. Dr. Ir. M.P. Weijenberg

Co-promotores: Dr. M.J.L. Bours Dr. F.J.B. van Duijnhoven, Wageningen University & Research, Dr. F. Mols, Tilburg University

Trefwoorden: dikke darmkanker, vermoeidheid, kwaliteit van leven, overlevers

"When things don’t add up – Longitudinal associations of body composition, physical activity, sedentary behaviour, and diet with quality of life and symptoms in colorectal cancer survivors

Mensen die dikke darmkanker hebben, of hebben gehad, kunnen vaak nog jaren erg vermoeid zijn. Dit heeft een grote impact op de ervaren kwaliteit van leven. Leefstijladviezen voor hoe ze de beste kwaliteit van leven kunnen bereiken, zijn momenteel gebaseerd op algemene adviezen voor hoe je dikke darmkanker kunt voorkómen.  De afgelopen vier jaar is promotieonderzoek verricht in Maastricht naar welke adviezen voor de overlevers belangrijk kunnen zijn. De meeste deelnemers van de EnCoRe-studie (Energy for life after COleREctal cancer) hielden zich aan een aantal van de individuele leefstijl aanbevelingen van het Wereld Kanker OnderzoeksFonds (WCRF), maar voor iedereen was er ruimte voor verbetering. Meer fysieke activiteit, en meer groente, fruit, en alcohol consumptie, en minder fast food, suikerhoudende dranken en een toename in vet- en spiermassa waren geassocieerd met een betere kwaliteit van leven en minder vermoeidheid tussen 6 weken en 24 maanden na de behandeling. Dit is een van de eerste studies wereldwijd die deze groep twee jaar lang heeft gevolgd na de diagnose en zo breed heeft gekeken naar alle aspecten van leefstijl met kwaliteit van leven. Uiteindelijk zou verder onderzoek moeten leiden tot heel gerichte aanbevelingen, hoe mensen hun leefstijl kunnen aanpassen, waardoor ze meer controle en een betere kwaliteit van leven ervaren.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.

Voertaal: Nederlands