12 apr

Promotor: Prof. Dr. A. Vreugdenhil

Co-promotores: Dr. G. Plasqui, Dr. M. Willeboordse

Trefwoorden: bewegen, kinderen, exergame

"PHYSICAL ACTIVITY AND SEDENTARY TIME IN CHILDREN: Evaluation of daily life activity and effects of an exergame"

Bewegen is erg belangrijk voor de gezondheid, en jong geleerd is oud gedaan! Dit proefschrift heeft eerst onderzocht wat het huidige beweeggedrag van kinderen is. Het merendeel van de kinderen haalt de aanbevolen beweegrichtlijnen niet, wat het belang benadrukt van bewegingsstimulering via een interventie die past bij de interesses van kinderen. Tegenwoordig besteedt de meerderheid van de kinderen een groot deel van hun tijd aan gamen, wat nieuwe mogelijkheden biedt om beweging te stimuleren via exergaming.

BOOSTH is een exergame waarin een stappenteller gecombineerd wordt met een online game in de BOOSTH app. Om een level verder te komen in de online game, moet een kind stappen zetten. De effecten van BOOSTH op het beweeggedrag bij basisschoolkinderen is onderzocht. Daarnaast is een procesevaluatie uitgevoerd bij leerkrachten, kinderen en ouders. Dankzij alle studies kan dit proefschrift input geven voor de ontwikkeling van toekomstige exergames en de implementatie hiervan in basisscholen.

Klik hier voor de live stream.

• 10 sep

Promotie Iva Halilaj

"Leveraging Patient Decision Aids and Decision Support Systems: Towards More Personalised Medical Treatments"

• 11 sep