14 dec
13:00

On-Site Promotie Fabian C.G. van den Berg

Promotores: Dr. L. Jonkman, Prof. dr. P. de Weerd

Trefwoorden: leren, getallen, handen, electroencephalography

"Does Size Matter? Behavioral and Nueral Insights into the Representation of Small and Large Number Symbols"

Deze these onderzoekt hoe we getallen leren. Een symbool zoals "5" heeft niets "vijfs" aan zich, maar toch weten we hoeveel het betekent. Deze these vergelijkt getallen die we kunnen "zien" zonder te tellen (1-4) met grotere getallen. Voor de eerst toonden gedrags- en hersenmetingen aan dat alleen kleine getallen worden geleerd door ze te verbinden met tegenhangers in de echte wereld. Bij het verwerken van lage getallen, vertrouwen kinderen op de numerieke betekenis van een symbool, maar ze gebruiken andere strategieën voor grotere symbolen. Een verschil dat alleen met hersenmetingen kan worden gezien. In het tweede deel van deze scriptie werd gekeken naar de rol die handen kunnen spelen bij het leren van getallen. Elke cultuur heeft zijn eigen manier om "getallen te tonen", en die specifieke manier van vingers omhooghouden om bijvoorbeeld drie aan te geven lijkt sneller en nauwkeuriger door onze hersenen te worden verwerkt, waarbij getalverwerking wordt overgeslagen en we direct de betekenis begrijpen.

Klik hier voor de live stream.

Lees ook

  • 04 jul
    13:00

    Promotie Hanna Melles

    "Fight Your Fears: Anxiety, avoidance, and expectancy violation in Anorexia Nervosa"