02 jul
10:00

On-Site Promotie dhr. Guy Bendermacher

Promotores: prof.dr. M. oude Egbrink, prof.dr. D. Dolmans

Co-promotor: dr. I. Wolfhagen

Trefwoorden: kwaliteitsmanagement, continue kwaliteitsverbetering van het onderwijs, kwaliteitscultuur, hoger onderwijs, leiderschap in het onderwijs, organisationeel leren

"Navigating from Quality Management to Quality Culture"

Het begrip ‘kwaliteitscultuur’ omvat het idee dat kwaliteitsmanagement in het hoger onderwijs afgestemd moet zijn op de waarden van stafleden, zodat beiden elkaar kunnen versterken. Ondanks haar positieve connotatie ontbreekt er tot nu toe een eenduidige conceptualisering van het begrip ‘kwaliteitscultuur’. Twee overkoepelende onderzoeksvragen bepaalden de inhoud van deze studies: 1) Wat zijn de belangrijkste karakteristieken van een kwaliteitscultuur en hoe hangen deze karakteristieken met elkaar samen? 2) Hoe kan een cultuur voor continue kwaliteitsverbetering van het onderwijs worden bevorderd? De resultaten van ons onderzoek leiden tot de conclusie dat er een sterkere link nodig is tussen innovatiestrategieën, de ontwikkeling van stafleden en ondersteunende collegiale netwerken. Er is behoefte aan meer aandacht voor mensgecentreerde & interpersoonlijke waarden. Ontwikkelingen in HRM, specifiek op het gebied van competentie-ontwikkeling van stafleden en onderwijscarrièrebeleid dragen bij aan de duurzame verbetercapaciteit van hoger onderwijsinstellingen. Communities of practice (leergemeenschappen) kunnen individueel en collectief leren, collegiale steun en het innovatiepotentieel van organisaties versterken. Om de kwaliteitscultuur verder te brengen dienen instellingen aandacht te besteden aan drie belangrijke domeinen: de verbinding tussen kwaliteitsstructuren en stafwaarden, de relatie tussen kwaliteit, cultuur en verandering, en de ontwikkeling van leiderschap binnen het onderwijs.

Klik hier voor de live stream.