26 nov

On-Site Promotie dhr. Cheng Long

Promotor: prof. dr. K. Venema

Co-promotor: dr. ir. S. de Vries

Trefwoorden: varkensbuikmicrobiota, koolzaadmeel, recalcitrante vezels, cellulase, pectinase, alkaline

"Fibre degradation by pig microbiota"

Koolzaadmeel (RSM), een bijproduct van de productie van koolzaadolie, is niet alleen een geschikte eiwitbron voor varkensvoer, maar ook een potentiële energiebron. RSM bevat een hoog gehalte aan celwandpolysacchariden, zelfs nog hoger in vergelijking met sojameel dat gewoonlijk in de diervoederindustrie wordt gebruikt. Een nadeel van RSM is dat de complexe celwandpolysacchariden niet kunnen worden gebruikt door endogene enzymen van monogastrische dieren, en ook slechts gedeeltelijk kunnen worden gefermenteerd door de microbiële gemeenschap in het maag-darmkanaal (GIT). Daarom is een enzymatische en chemische behandeling van RSM uitgevoerd om de recalcitrante vezelafbraakbaarheid van RSM in het proefschrift te verbeteren.