03 nov

On-site Promotie Brenda I. F. Erens

Promotores: Prof. dr. Corine de Ruiter, Prof. dr. Henry Otgaar

Trefwoorden: Kindermishandeling, wetenschappelijk gefundeerde methoden, kinderbescherming, kind interviews

"Child investigative interviewing and risk assessment in Dutch child abuse investigations: Towards evidence-based practice"

Dit proefschrift had als hoofddoel de huidige procedures wat betreft de aanpak van kindermishandeling in Nederland bij Veilig Thuis (Advies en meldpunt kindermishandeling en huiselijk geweld) op te helderen en te onderzoeken of deze procedures wetenschappelijk onderbouwd zijn. De focus lag daarbij op forensische kind interviews en risico taxatie bij kindermishandeling, omdat dit beide cruciale elementen zijn in ieder onderzoek naar mogelijke kindermishandeling. We vonden dat de implementatie van een wetenschappelijk gefundeerd interview protocol (NICHD protocol) de kwaliteit van forensische kind interviews verbeterde bij Veilig Thuis. Dit onderzoek illustreert de voordelen van een wetenschappelijk onderbouw protocol vergeleken met de niet-gestandaardiseerde praktijk.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.

Voertaal: Nederlands