08 apr

On-Site Inauguratie Prof.dr. Jascha de Nooijer

benoemd tot Hoogleraar Interprofessional Teaching and Learning

Titel van de rede: "Samen leren samenwerken"

Door veranderingen op het gebied van gezondheid en welzijn, zoals vergrijzing en verbeteringen in de gezondheidszorg, zijn er meer mensen die langer leven, maar vaak met een of meerdere chronische aandoeningen. De complexiteit hiervan vraagt om expertise uit verschillende disciplines, waarvoor samengewerkt moet worden. Hier moet ook ons opleidingsaanbod op aangepast worden zodat we onze studenten voorbereiden op hun toekomstige werk!

Interprofessioneel onderwijs een veelbelovende manier om studenten hierop voor te bereiden. In interprofessioneel onderwijs leren studenten van, met en over elkaar ten einde interprofessionele samenwerking te bevorderen met als uiteindelijke doel gezondheid of de gezondheidszorg te verbeteren. Hiervoor moeten studenten verschillende competenties aanleren. In mijn oratie laat ik de complexiteit hiervan zien, waaronder organisatorische factoren die de ontwikkeling van dit onderwijs bemoeilijken, het feit dat we nog niet precies weten wanneer we daar mee moeten beginnen, het gebrek aan theoretisch onderbouwd onderwijs over wat werkt en wat niet en de invloed van power issues.

Een van de theorieën die gebruikt kan worden bij de ontwikkeling van interprofessioneel onderwijs, is die van de ‘landscapes of practice’ (Wenger-Trayner), waarin het landschap een metafoor is voor het werkveld. Elk onderdeel van dat landschap representeert een discipline of beroepsgroep. Naast deze disciplinaire expertise die nodig is om een bepaald probleem aan te pakken, is het in interprofessionele teams ook nodig om te weten wie je zelf bent, wie de ander is, en hoe je samen kunt werken. Hiervoor is aandacht voor professionele en interprofessionele identiteitsontwikkeling noodzakelijk. Om dat te integreren in onderwijs, worden een aantal aanbevelingen gedaan. De oratie eindigt met een aantal concrete ontwikkelingen in het onderwijs die hier aandacht aan besteden.

Klik hier voor de live stream.