29 okt
10:00

Promotie Stijn S. Horck

Promotores: Prof. dr. Andries de Grip, Prof. dr. Paul Louis Iske

Trefwoorden: Falen, organisatieleren, gezondheidszorg, contextuele patronen
 

"Failure as catalyst for learning in healthcare Investigations into learning responses in different contexts"

Het proefschrift onderzoekt waarom sommige mislukkingen in de gezondheidszorg waarde genereren en andere niet. In vier studies wordt onderzocht hoe mislukkingen leergedrag beïnvloeden op verschillende niveaus. Hoofdstuk 2 introduceert het model 'System-Failing Creativity' en analyseert hoe de perceptie van een mislukking op individueel niveau tot waardecreatie kan leiden. Hoofdstuk 3 richt zich op de interactie tussen de context van een zorgorganisatie en specifieke eigenschappen van een mislukking, en hoe dit de leerreactie beïnvloedt. Hoofdstuk 4 onderzoekt de overdracht van geleerde lessen tussen zorgorganisaties door vergelijkbare innovaties in verschillende ziekenhuizen te analyseren. Hoofdstuk 5 identificeert contextuele patronen aan de hand van Natural Language Process technieken die succesvolle, aangepaste en mislukte innovatieprojecten onderscheiden. De studies tonen aan dat organisaties waarde kunnen creëren door proactief om te gaan met mislukkingen en benadrukken het belang van een flexibele aanpak bij innovatie en kennisdeling tussen organisaties. 

Klik hier voor de livestream.

Lees ook