29 jan

Promotie Niels Andreas van der Baan

Promotores: Prof. dr. Simon Beausaert, Prof. dr. Wim H. Gijselaers

Co-promotor: Dr. Inken Gast

Trefwoorden: Transitie, inzetbaarheid, hoger onderwijs, coaching

"Facilitating the Education-To-Work Transition Coaching for Employability Unravelled"

Na het behalen van hun diploma zetten veel studenten in het hoger onderwijs hun eerste stappen op de arbeidsmarkt. Deze overgang kan uitdagend zijn, omdat afgestudeerden een relatief stabiele en bekende context verlaten voor een context die dynamischer is en soms zelfs onbekend. Als gevolg daarvan verlaten veel afgestudeerden hun eerste baan vanwege gevoelens van onvoorbereidheid. Het verlaten van de eerste baan heeft ernstige gevolgen voor het individu (bijvoorbeeld psychologische stress en financiële onzekerheid), de organisatie (bijvoorbeeld kosten) en de samenleving (bijvoorbeeld (jeugd)werkloosheid).

Dit proefschirft onderzoekt hoe het hoger onderwijs studenten voorbereidt op hun transitie van onderwijs naar werk en stelt coaching voor als een waardevolle en effectieve pedagogische interventie om de transitie van studenten naar de werkplek te vergemakkelijken. De resultaten suggereren dat coaching in het hoger onderwijs de inzetbaarheid van studenten verhoogt, wat noodzakelijk is voor een succesvolle transitie. Bovendien leert coaching in het hoger onderwijs studenten reflectieve vaardigheden, waardoor ze zich voortdurend kunnen ontwikkelen op de werkplek en levenslang leren.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de livestream.

• 03 jul

Promotie Philipp J. König

"Towards Collaborative Accountability Changing Patterns of Accountability in International Development Finance"

• 03 jul