01 jun

Promotie mw.drs. Danielle A.J.E. Lambrechts

Promotores: prof.dr. H.J.M. Majoie; prof.dr. J.S.H. Vles; prof.dr. A.P. Aldenkamp;
co-promotor: dr. A.J.A. de Louw, Kempenhaghe, Heeze

“Ketogenic diet therapies; treatment for children and adults with refractory epilepsy”

Trefwoorden: epilepsie, behandeling, ketogeen dieet

In dit proefschrift wordt onderzocht of een ketogeen dieet (KD) een werkzame behandeling is voor kinderen, tieners en volwassenen met refractaire epilepsie.  KD bestaat uit vetrijke voeding die weinig koolhydraten bevat. Door de afbraak van vetten ontstaan ketonen die als energiebron door de hersenen worden gebruikt in plaats van koolhydraten.

Op basis van alle onderzoeksresultaten kan geconcludeerd worden dat het KD een effectieve behandeling is die kan leiden tot afname van het totaal aantal aanvallen, het aantal aanvalsclusters en de aanvalsernst. Maag- en darmproblemen zijn de meest hinderlijke bijwerkingen en komen vooral in het begin van de behandeling voor.

KD wordt goed verdragen bij langdurig gebruik. Voor volwassenen is het moeilijker om het dieet strikt te volgen. Ook blijkt dat een EEG voor de afzonderlijke patiënt onvoldoende informatie geeft om te voorspellen wie baat zal hebben bij het dieet.