05 okt
14:00

Promotie Mw. Vera M. Bossel, MA

Promotores: prof.dr. K. de Ruyter, City University London, UK/UM; prof.dr. M. Wetzels
Co-promotor: dr. K. Geyskens

Trefwoorden: verwerken, ‘vloeiendheid’, product, voorkeur, consumptiepatronen

“The Fluent Story; A Multi Story; A Multi-Method Investigations of the Processing Fluency Effect”

In dit proefschrift staat de ‘vloeiendheid van verwerken’ centraal. Dit is een onbewust proces uit de waarnemingspsychologie waarbij informatie die gemakkelijk kan worden verwerkt (bijvoorbeeld een goed leesbaar etiket op een fles) leidt tot een grotere waardering voor dat product (het drankje). Op basis van een meta-analyse vonden we vijf verschillende vormen van ‘vloeiendheid van verwerken’ (perceptuele vloeiendheid, motorische vloeiendheid etc.). We deden ook een experiment waarbij we de consumptiepatronen van deelnemers onderzochten. Hieruit kwam naar voren dat een eenvoudig logo leidt tot een grotere consumptie, terwijl een complex logo consumptie juist afremt. Bij luxe voedingsmiddelen leidt een complex logo echter tot een grotere consumptie.