11 jan
16:00

Promotie Mw. Stefanie Hirsch, MSc.

Promotor: prof.dr. L. Borghans
Co-promotor: dr. T. Schils

“Measurement in Education – Beyond Test Scores”


Trefwoorden: onderwijs, data-analyse

Data zijn het nieuwe goud. Binnen het onderwijs is de discussie specifiek gericht op testscores; of die nou gebruikt worden om scholen of leraren te evalueren, sociale mobiliteit te beoordelen of om de vaardigheidsontwikkeling van kinderen te onderzoeken. Maar de perfecte data bestaan niet. De waarde van elke data-analyse hangt sterk samen met hoe de gegevens zijn verzameld, welke individuen er aan bijgedragen hebben en hoe de gegevens zijn verwerkt. In dit proefschrift wordt onderzocht hoe het potentieel kan worden gebruikt zonder in de valkuil van overvloedige data te lopen. Door middel van vier afzonderlijke onderzoeken wordt beoordeeld wat de gevolgen zijn van selectieve dataverzameling en selectief testen, van de vertekening door het uitblijven van reactie, van meetfouten en van het gebruik van samengevoegde testscores.