01 jun
10:00

Promotie Mw. Sofya Isaakyan, MSc.

Promotor: prof.dr. F.R.H. Zijlstra
Co-promotor: dr. H. Guenter

Trefwoorden: mening, werknemers, openlijk, imagoschade, toegankelijkheid, manager

"Public versus Private Voice: The role of social setting in explaining managerial reactions to employee voice"

Een goed functionerende organisatie kan niet zonder werknemers die hun ideeën, mening of zorgen openlijk uiten. Toch zitten managers hier niet altijd op te wachten en kunnen zij inadequaat reageren. In dit proefschrift wordt onderzocht of de reacties van managers worden beïnvloed door de manier waarop werknemers hun mening geven (openlijk of heimelijk). Uit de resultaten komt naar voren dat managers zich vaker zorgen maken over imagoschade en daarom negatiever reageren wanneer werknemers zich openlijk uiten. Werknemers die hun mening niet onder stoelen of banken steken, kunnen echter op termijn meer veranderingen in hun directe werkomgeving of organisatie realiseren dan werknemers die dat wél doen. Managers moeten zich er overigens van bewust zijn dat naaste medewerkers met wie ze een vertrouwensvolle samenwerking hebben hun problemen, ideeën en voorstellen meestal achter gesloten deuren in plaats van openlijk bespreken. Het maakt hierbij niet uit of managers al dan niet toegankelijk lijken voor een hardop uitgesproken mening.