30 apr

Promotie mw. Sieske H.M.J. Franssen

Promotores: prof.dr. A.J. Roefs, prof.dr. A.T.M. Jansen

Trefwoorden: eetgedrag, mindset, obesitas, neurale responsen, fysiologische responsen, food cue reactiviteit

"Mind over Food: The Influence of Mindset on Brain, Body and Behaviour"

Calorierijke voeding heeft twee gezichten, aan de ene kant een hoog hedonische waarde (het is lekker en belonend) en aan de andere kant een ongezonde waarde (veel calorieën, risico van gewichtstoename). In dit proefschrift is de invloed van mindset op eetgedrag, neurale responsen, hormonale responsen, metabolisme en subjectieve belevingen, zoals craving, onderzocht. Mindset wordt gedefinieerd als de gedachtes, overtuigingen, assumpties en verwachtingen die iemand heeft over een onderwerp. Deze studies laten zien dat het brein niet altijd hetzelfde reageert op het zien van hoogcalorische lekkere voeding, maar sterk beïnvloed wordt door de mindset (i.e., focus op smaakbeleving versus neutraal). Daarnaast werd aangetoond dat deze mindset eetgedrag beïnvloedt, en mensen meer eten als ze van tevoren in een ‘loss-of-control mindset’ zijn gebracht dan als ze in een ‘in-control’ mindset zijn gebracht. Er werd geen bewijs gevonden dat mindset ook hormonale of metabole responsen en de hierbij horende subjectieve belevingen kan beïnvloeden. Daarnaast werd aangetoond dat er geen reductie was in activiteit in de verwachte hersengebieden bij het zien van lekkere calorierijke voeding na een food cue exposure therapie.

Klik hier voor de live stream.

• 04 jul

Promotie Hanna Melles

"Fight Your Fears: Anxiety, avoidance, and expectancy violation in Anorexia Nervosa"