04 jul

Promotie Mw. Renée J.F. van den Heuvel, MSc.

Promotor: prof.dr. L.P. de Witte
Co-promotores: dr. M.A.S. Lexis, Zuyd Hoge School, Heerlen, dr. G.J. Gelderblom

Trefwoorden: robots, kinderen, spelen, fysieke beperking

The next generation of play; Robots to support play in rehabilitation and special education for children with physical disabilities"

Spelen is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van elk kind. Kinderen met een ernstige fysieke beperking kunnen problemen ervaren bij het spelen: zij kunnen het speelgoed moeilijk vasthouden of bedienen, of de toegankelijkheid van speeltuinen/-pleinen - is beperkt. Ook hebben ze vaak hulp nodig bij het spelen. Spelactiviteiten kunnen hierdoor gedeeltelijk of helemaal onmogelijk zijn voor deze kinderen. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van technologie en ICT bieden nieuwe speelmogelijkheden voor deze doelgroep. In dit onderzoek zijn de gebruiksvriendelijkheid, de haalbaarheid en de potentie van robots voor kinderen met een ernstige fysieke beperking onderzocht. Robots blijken enorme potentie hebben in het ondersteunen van spelen en het behalen van doelen voor deze groep. Kinderen blijken het ontzettend leuk vinden om met robots te spelen en te ‘werken’. Zorgprofessionals zijn vanuit hun opleiding en achtergrond vaak nog onvoldoende voorbereid op het werken met robots. Over het algemeen vinden ze het leuk en zien ze de meerwaarde voor de kinderen, maar extra ondersteuning met instructie en training hierbij blijkt zeer wenselijk. Zorgrobots zullen de professionals nooit vervangen, maar zijn een goede ondersteuning om de zorg leuker, beter en efficiënter te maken.