13 jun

Promotie mw. Pham Bich Diep, MSc

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
Promotores: prof.dr. R.A. Knibbe; prof.dr. N.K. de Vries

“Alcohol consumption among students in Vietnam”

Trefwoorden: Vietnam, alcoholconsumptie, studenten

De alcoholconsumptie in Vietnam was in 2010 vier keer zo hoog als in 1990. Studenten in Vietnam drinken echter over het algemeen niet vaak of veel (minder dan eenmaal per maand voor vrouwen en ongeveer eenmaal per maand voor mannen). 50% van de Nederlandse studenten tandheelkunde drinken bijvoorbeeld vaker (vijf of meer dagen per voorgaande maand) en meer (vijf of meer drankjes per gelegenheid).

In dit proefschrift is het PRECEDE-model als kader gebruikt om de determinanten te onderzoeken voor het drinkgedrag van studenten op zowel individueel niveau als op omgevingsniveau. Leeftijd, geslacht en andere sociale demografische variabelen bleken voorspellende factoren te zijn voor alcoholconsumptie en alcoholconsequenties.

Het werk in dit proefschrift bevestigt de motivationele theorie van drinkgedrag, die werd ontwikkeld op basis van onderzoek in (voornamelijk) westerse landen. Maar als zowel drinkmotieven en drinkcontext in acht werden genomen, verklaarde drinkcontext meer afwijking in alcoholconsumptie per gelegenheid dan drinkmotieven. Deze bevinding impliceert dat mensen hun drinkgedrag lijken aan te passen aan de context.