12 dec

Promotie Mw. Marie Chantal Ingabire, MSc.

Promotor: prof.dr. H.W. van den Borne
Co-promotores: dr. J. Alaii, dr. C. Mamba Muvunyi

“Application of a Community-Based Participatory Approach towards Malaria Elimination in the Eastern Province of Rwanda”

Ondanks recente ontwikkelingen in malariabestrijding blijft malaria één van de grote problemen voor de volksgezondheid wereldwijd, met hoge ziekte- en sterftecijfers in sub-Saharisch Afrika. Het malariabestrijdingsprogramma in oost-Rwanda (MEPR) is ontwikkeld om malaria te bestrijden met benaderingen die door de samenleving worden aangestuurd, op basis van vier geïntegreerde disciplines: biomedische wetenschappen, maatschappij- en gedragswetenschappen, medische entomologie en gezondheidseconomie. Ten slotte is het van belang dat de samenleving zich toewijdt om behaalde winst in malariabestrijding vast te houden. Het gebruik van extra en contextgerichte malariabestrijdingsmiddelen, zoals het door de samenleving gedragen bestrijdingsprogramma tegen larvebronnen, moeten overwogen en ingevoegd worden in de landelijke malariabestrijdingsstrategie om het doel van het land te verwezenlijken om in 2018 de niveaus van vóór de bestrijding weer te behalen.

Sommige aanbevelingen op basis van ons werk zijn door de overheid overgenomen. We hebben het belang benadrukt van maatschappelijke gezondheidswerkers om malaria niet alleen bij kinderen onder de vijf vast te stellen en te behandelen, maar ook bij volwassenen, en dit is opgenomen in het landelijke malariabestrijdingsprogramma.

Het MEPR-project is één van de acht programma’s die wordt gefinancierd door NWO-WOTRO Science for global development, van het Nederlandse Global Health Policy and Health Systems (GHPHS) onderzoeksprogramma, Den Haag, Nederland.