Promotie Mw. Laura W.M.E. Beckers, MSc. FHML

Promotor: prof. dr. R.J.E.M. Smeets
Co-promotores: dr. Y.J.M. Janssen-Potten, dr. E.A.A. Rameckers, dr. J.J.W. van der Burg (Radboud University)

Trefwoorden: Cerebrale Parese, thuistraining, interdisciplinaire coaching, tweehandige vaardigheden, ouderlijke stress, kinderrevalidatie.

“Chances and challenges of home-based bimanual training in children with unilateral cerebral palsy”

Voor dit onderzoek werden thuistrainingsprogramma’s ontwikkeld om de tweehandige vaardigheden te verbeteren van kinderen met een eenzijdige Cerebrale Parese (een hersenbeschadiging ontstaan voor, tijdens of kort na de geboorte). Om een toename van ouderlijke stress te voorkomen, onderscheidden de programma’s zich door interdisciplinaire coaching van ouders door een fysio-/ergotherapeut én orthopedagoog. Tijdens de training leken de tweehandige vaardigheden van de kinderen (bijvoorbeeld sluiten van een rits) te verbeteren, zonder dat de ouderlijke stress toenam. Hoewel de programma’s veeleisend bleken voor ouders en kinderen, waren ouders goed in staat om de therapie te geven en ervoeren ze de thuistraining als positief.