29 apr

Promotie mw. Karlijn A.H.J. Thoonen

Promotor: prof.dr. H. de Vries

Co-promotores: dr. L. van Osch, dr. F. Schneider

Trefwoorden: primaire huidkankerpreventie, zonbeschermend gedrag, interventieontwikkeling, zonbescherming van kinderen, gezondheidsbevordering

"Breaking through the clouds - towards understanding sunburn, sun exposure and sun protection of children in the Netherlands"

Om gedrag te kunnen veranderen is het belangrijk om het gedrag te begrijpen. Huidkanker, de meest voorkomende kankersoort in Nederland, is grotendeels te beperken door adequaat zonbeschermingsgedrag toe te passen. Deze bescherming is met name cruciaal in de kindertijd, omdat de huid van kinderen extra gevoelig is voor zonschade. Zonbescherming kan bestaan uit het insmeren met zonnebrandcrème, het aantrekken van kleding, een hoed of zonnebril, en het tijdig opzoeken van schaduw. Omdat er nog zeer weinig bekend was op het gebied van zonbescherming van kinderen is dit onderzoek uitgevoerd naar zonverbrandingen, zonblootstelling en de zonbescherming van kinderen. Dit is gedaan door ouders te interviewen en een grotere groep ouders drie jaar lang te volgen in een online surveystudie.  Daarnaast is de effectiviteit van bestaande zonbeschermingsinterventies in het buitenland met elkaar vergeleken. Dankzij alle studies kan dit proefschrift input geven voor toekomstige zonbeschermingsinterventies voor ouders én hun kinderen.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.