01 jun

Promotie mw. Jette Led Sørensen, Msc.

Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
Promotores: prof.dr. C.P.M. van der Vleuten; prof.dr. B. Ottesen, University of Copenhagen, Denmark

‘Obstetric simulation; designing simulation-based  medical education and the role of physical fidelity’

Trefwoorden: medisch onderwijs, simulatie

Dit proefschrift richt zich op ontwerp van simulatie en keuze van setting in op simulatie gebaseerd medisch onderwijs. Simulatie betekent een persoon, apparaat of set van voorwaarden waarmee wordt geprobeerd onderwijs op authentieke wijze te presenteren. Als men kijkt naar het resultaat van individueel en in teamverband leren kan de innovatieve waarde worden herleid tot deze pragmatische conclusie: "Je kunt overal simuleren". Ons advies voor instituten die simulatie plannen is dat ze simulatie kunnen uitvoeren in veel verschillende settings en dat ze hun beslissing kunnen laten afhangen van de mate van haalbaarheid. Maar om tot organisatorisch leren te komen, wordt aanbevolen nu en dan aangekondigde of onaangekondigde in situ stimulatie uit te voeren, oftewel simulatie in de patiëntenzorgunit.