15 dec

Promotie Mw. Jesse M. Rijks, MSc.

Promotor: Prof.dr. J. Plat
Co-promotor: dr. A. Vreugdenhil

“Metabolic endocrine and cardiovascular aberrations: the effects of the COACH approach”

Trefwoorden: overgewicht, kinderen, behandeling

Kinderen met overgewicht hebben een hoog direct en toekomstig risico op het krijgen van hart- en vaatziekten. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door een ongezonde leefstijl. De resultaten van dit proefschrift laten zien dat de langdurige, zorg op maat, poliklinische behandeling van het Centre for Overweight Adolescent and Children’s Healthcare (COACH) in het Maastricht UMC+, leidt tot een langdurige verbetering van gewicht en risicofactoren voor hart- en vaatziekten bij kinderen met overgewicht. Opvallend is dat de kinderen met zeer ernstig overgewicht net zo succesvol zijn in het COACH programma als de kinderen met minder ernstige vormen van overgewicht.