Promotie Mw. Hester D.S. van der Kaaij, LL.M

Faculteit der Rechtsgeleerdheid
Promotores: prof.dr. J. Hage; prof.dr. J. Smits

“The Juridical Act; a study of the theoretical concept of an act that aims to create new legal facts”

Resultaat van het onderzoek is een theoretisch concept ‘rechtshandeling’. Rechtshandelingen zijn handelingen welke het doel hebben om nieuwe rechtsgevolgen te laten ontstaan, en, omdat zij dat doel hebben, rechtsgevolgen kunnen laten ontstaan, zoals een contract, een huwelijk, een vergunning of een rechterlijke uitspraak. Een theoretisch concept staat los van een specifiek rechtssysteem.
Het ontwikkelde concept is gebaseerd op theorieën over taalhandelingen en institutionele rechtsleer. Het concept helpt bij de systematisering van het recht en het verkrijgen van meer inzicht. Daarnaast kan het een rol spelen als tertium comparationis; zowel voor rechtsvergelijkend als intern juridisch onderzoek. Bovendien is het concept geschikt om nieuwe ontwikkelingen mee te duiden zoals de rol die computers spelen binnen het rechtsverkeer, bijvoorbeeld als het gaat om de juridische rol van een computer bij het zogeheten ‘high-frequency trading’.

Trefwoorden: theoretisch concept, rechtshandeling, taalhandeling, institutionele rechstleer.