14 feb

Promotie Mw. Gabrielle P.A. de Lijster-van Kampen, MSc.

Promotor: prof.dr. G.J. Kok
Co-promotor: dr. P.L. Kocken

Trefwoorden: seksueel grensoverschrijdend gedrag; lesprogramma’s; preventie; jongeren

“School-based Sex and Relationship Education; Towards a positive sexual self-esteem”

Een toenemend aantal jongeren krijgt te maken met seksueel grensoverschrijdend gedrag, zoals sexting (het versturen en ontvangen van seksueel getinte afbeeldingen of berichten tegen iemands wil), seksuele opmerkingen en datinggeweld. Voor dit promotieonderzoek zijn twee bestaande Nederlandse lesprogramma’s over seks en relaties, en in het bijzonder naar het voorkomen van seksueel grensoverschrijdend gedrag van jongeren geëvalueerd: Benzies & Batchies en Jongens. Op basis van de gevonden positieve resultaten concluderen we dat dergelijke lesprogramma’s kunnen worden gebruikt om grensoverschrijdend gedrag van jongeren te voorkomen; de programma’s moeten daarbij wel rekening houden met verschillen tussen de seksen en het ontwikkelingsniveau van de leerlingen. Dit proefschrift biedt ondersteuning aan professionals die preventieve interventies ontwikkelen, en aan professionals die werken met jongeren op scholen, zoals leraren en schoolpersoneel.