24 feb
dubbel-promotie Maastricht University/ Hasselt University

Promotie Mw. Esmée Bijnens, MSc

“Twin research and environmental geocoding to unravel nature vs nurture”

Promotores:

• prof.dr. T.S. Nawrot;
  • prof.dr. M. Zeegers

Er is slechts beperkte kennis over de effecten van de vroege leefomgeving op geboorte-uitkomsten, veroudering en ziekte-uitkomsten later in het leven. In dit onderzoek is bij tweelingen waargenomen dat prenatale blootstelling aan luchtverontreiniging en verkeer geassocieerd was met respectievelijk een lager geboortegewicht en een veranderde lengte van telomeren in de placenta, welke een erkende biomarker voor veroudering is. Verder bleek dat blootstelling aan verkeer vroeg in het leven niet alleen geassocieerd was met geboorte-uitkomsten, maar ook met een kortere lengte van telomeren op jongvolwassen leeftijd. Een groene leefomgeving vroeg in het leven is geassocieerd met een lagere bloeddruk op volwassen leeftijd.

Trefwoorden:

vroege leefomgeving, tweelingen, veroudering