16 nov

Promotie mw. drs. Marie-José Theunissen

Promotores: prof.dr. F.J.M. Feron; prof.dr. H. Bosma
Co-promotor: Dr. P. Verdonck

"Stay in or drop out; the pathways to school dropout from a public health perspective"

Trefwoorden: schooluitval, preventie, jeugdgezondheidszorg

Opleidingsniveau is nauw verbonden met gezondheid. Een slechte gezondheid kan leiden tot schooluitval en schooluitval beïnvloedt de gezondheid negatief. Toch wordt schooluitval meestal alleen beschouwd als een onderwijsprobleem en vinden interventies pas plaats bij dreigende uitval of wanneer de jongere al thuis zit. In dit proefschrift is onderzocht welke factoren vanaf de geboorte een rol spelen bij latere schooluitval. Voortijdige schoolverlaters zijn vaker jongens, hebben vaker een niet-Westerse achtergrond, een lagere sociaaleconomische status en komen vaker uit een eenoudergezin. Op jonge leeftijd zijn er al factoren aanwezig die een relatie hebben met later voortijdig schoolverlaten, zoals een onvoldoende gehoortest (0-4 jaar), leerproblemen (4-8 jaar), impulsief of ongehoorzaam gedrag (8-12 jaar) en (ziekte)verzuim (12-16 jaar). Om al in een vroeg stadium te voorkomen dat leerlingen op school uit gaan vallen, kunnen met de bevindingen uit dit proefschrift gepersonaliseerde interventies worden ontwikkeld.