Promotie Mw. drs. Evelien G.P.M. de Bont

Promotores: prof.dr. J.W.L. Cals, prof.dr. G.J. Dinant

Trefwoorden: antibiotica, kinderen, huisartsgeneeskunde, infecties, voorlichting, antibioticaresistentie, antibiotica awareness week

"Childhood fever in out-of-hours general practice"

Koorts is de meest voorkomende reden voor kinderen om bij de huisarts te komen.  De koorts wordt meestal veroorzaakt door een onschuldige (virus-)infectie waarbij een afwachtend beleid voldoende is.  Toch krijgen veel kinderen met koorts alsnog antibiotica. Op de huisartsenpost – waar kinderen steeds vaker terechtkomen doordat ouders overdag beiden werken – ligt het percentage antibiotica nog hoger. Dit onderzoek onder meer dan 25.000 kinderen met koorts op Nederlandse huisartsenposten toont aan dat dat het voorlichten van ouders met behulp van een interactief boekje over koorts en veelvoorkomende infectieklachten het aantal antibioticavoorschriften op de huisartsenpost vermindert en dat ouders aangeven in de toekomst minder snel terug te gaan voor dezelfde klachten. Het boekje werd ontwikkeld samen met ouders, dokters en verpleegkundigen, en is veelbelovend voor het tegengaan van verdere antibioticaresistentie.