12 dec
12:45

Promotie Mw. drs. Brena Carvalho Pinto de Melo

Promotor: prof.dr. J.J.G. v. Merriënboer, prof.dr. C. v.d Vleuten
Co-promotor: prof.dr. A.R. Falbo, IMIP Brasil

“Simulation Design Matters; Improving Obstetrics Training Outcomes”

Simulatietrainingen binnen de gezondheidszorg zijn wereldwijd in opmars. Daarom wordt getracht de effectiviteit van dergelijke trainingen te optimaliseren. Richtlijnen voor ‘instructional design’ (ID) zijn gebaseerd op solide leertheorieën. Aan de hand van deze richtlijnen kan de opzet van simulatietrainingen worden verbeterd. In dit proefschrift werd het effect van deze richtlijnen op simulatietrainingen voor bloedingen post partum (PPH) onderzocht. PPH is de meest voorkomende oorzaak van moedersterfte ter wereld en wordt op dezelfde manier benaderd als andere risicovolle situaties binnen de gezondheidszorg. Uit de resultaten komt naar voren dat de toepassing van de ID-richtlijnen op PPH-simulatietrainingen leidt tot verbetering van het leerproces, de kennisoverdracht en patiëntuitkomsten. Helaas wijken de bestaande PPH-simulatietrainingen nog af van de ID-richtlijnen.