21 feb
10:00

Promotie mw. Carolin Sehlbach, MSc.

Promotores: Prof.dr. E. Driessen, prof.dr. G.G.U. Rohde; prof.dr. F. Smeenk
Co-promotor: Dr. M.J.B. Govaerts

Trefwoorden: leven lang leren, CPD, evaluatie, leren op de werkplek, betrokkenheid patiënten en publiek

"To be continued ……… Supporting physicians’ lifelong learning"

Dit proefschrift onderzoekt de rol van hercertificeringssystemen bij de beoordeling van en voor het leren door artsen. Onderzocht werd of en hoe verschillende hercertificeringssystemen werken en hoe de interactie tussen individuen en werkomgeving de effectiviteit van de systemen beïnvloedt. Het proefschrift bestaat uit vier empirische, internationale studies met drie verschillende perspectieven: een organisatorisch en regulerend perspectief, het perspectief van artsen en van patiënten.

Verschillende soorten hercertificeringssystemen in heel Europa werden onderzocht, de percepties van artsen met betrekking tot het doel en de effectiviteit van de systemen werden bestudeerd, er werd onderzocht hoe artsen leren van informele feedback in en vanuit de dagelijkse praktijk, en het onderzoek dook in de percepties van patiënten met betrekking tot hun rol bij de beoordeling van en voor het leren door artsen.

In het algemeen pleit dit proefschrift voor een verschuiving naar een cultuur die leerevaluatie op waarde schat en voor grotere betrokkenheid van de patiënt bij hoogwaardige hercertificering.