22 jun
16:00

Promotie Mw. Brenda Yamba

Promotor: prof.dr. M. Siegel
Co-promotores: dr. K. Kriz, dr. L. Volante

“Schooling despite all odds: Evidence from Lesotho on female child carers who stayed in school”

Trefwoorden: Meisjesonderwijs, kinderen met de rol van verzorgende, veerkracht, onderwijs in Lesotho

In dit proefschrift staat de vraag centraal waarom het sommige meisjes in Lesotho, die een huishouden runnen, lukt regelmatig naar school te gaan ondanks de ongunstige omstandigheden waarin ze verkeren. De studie werd verricht aan de hand van een kwalitatieve onderzoeksmethode. Kinderen met de rol van verzorgende bleken bepaalde coping strategieën te hanteren om lessen bij te kunnen wonen. Toch bleven de zorgtaken hen ook tijdens de les bezighouden. Een positieve toekomstvisie was de voornaamste factor die schooluitval voorkwam. Daarnaast hadden hulp van buitenaf en ondersteuning binnen de familie, school en gemeenschap een stimulerend effect op hun veerkracht en het volgen van lessen. Op basis van deze studie dient het volgende beleid te worden overwogen: gratis voortgezet onderwijs, het trainen van leraren in het bieden van gespecialiseerde psychologische ondersteuning, schoolprogramma’s gericht op ondersteuning door medeleerlingen en gemeenschapsprogramma’s voor mensen die kwetsbare groepen helpen.