18 dec

Promotie Mw. Andrea S. Herrera Soto, MD

Promotor: prof.dr. H.W.M. Steinbusch
Co-promotores: prof.dr. Juan Segura-Aquilar, prof. G. Diaz-Veliz

“Aminochrome, an endotoxin for inducing a new rat model of Parkinson’s Disease”

Double degree of Maastricht University and the University of Chile

Trefwoorden: ziekte van Parkinson, neurodegeneratie, aminochroom, realistische modellering

De ziekte van Parkinson is de op een na meest voorkomende neurodegeneratieve aandoening ter wereld. Toch zijn de pathofysiologische mechanismen die ten grondslag liggen aan de neuronale degeneratie die bij deze ziekte wordt waargenomen nog niet opgehelderd. Er zijn veel cellulaire modellen en diermodellen gebruikt om de ziekte en de onderliggende mechanismen van de neurodegeneratie die hierbij optreedt te verklaren. Dit zijn exogene modellen waarin binnen enkele dagen of zelfs enkele uren zich een vergevorderd stadium van de ziekte van Parkinson manifesteert. Bij patiënten verloopt de ziekte echter langzaam. In dit proefschrift wordt het gebruik van de endogene verbinding aminochroom gedemonstreerd. Hiermee wordt een model gecreëerd met een langzaam ziekteverloop en een progressieve degeneratie van dopaminerge neuronen. Dit model sluit beter aan bij het ziekteverloop van patiënten met de ziekte van Parkinson.