17 apr
14:00

Promotie Mw. Alison Cathles, MSc.

Promotores: prof.dr.ir. J. Ritzen, prof.dr. A. Szirmai

“Educational Pathways and Skills: Past, Present and Future”

Technologie verandert alles en onderwijs is geen uitzondering. Worden in een wereld van snel veranderende technologie beroepsspecifieke of transversale vaardigheden het meest relevant? Dit debat is een uitdaging vanwege een gebrek aan data. Onderzoek naar de impact van beroepsonderwijs in macro-economische settings is schaars. Om deze kloof te overbruggen, bouwt dit proefschrift een dataset voor middelbaar beroepsonderwijs en gebruikt het deze dataset om het effect van middelbaar beroepsonderwijs op macro-economische resultaten op de lange termijn te bepalen. Algemene rekenvaardigheden zijn aantoonbaar basisvaardigheden voor werk (en leven) die kunnen worden verbeterd in specifieke beroepen. Het proefschrift onderzoekt het effect van overheidsinvesteringen op rekenvaardigheden van volwassenen en concludeert dat overheidsinvesteringen een belangrijke bepalende factor zijn en dat de timing en spreiding van investeringen belangrijk zijn. In 12 geavanceerde economieën worden verschillen gevonden tussen mensen die beroepsgericht versus algemeen hoger onderwijs hebben gevolgd in: hun gebruik van rekenvaardigheidsvaardigheden tijdens het werk en hun match tussen onderwijs en baan. Deze verschillen hangen (in ieder geval gedeeltelijk) af van de structuur van het algehele onderwijssysteem. Een verkennend onderzoek werd uitgevoerd in Nederland en in de staat New York in de Verenigde Staten, twee landen met zeer verschillend gestructureerde onderwijssystemen. Hoger beroepsonderwijsinstellingen op deze twee plaatsen ervaren verschillende uitdagingen en kansen wanneer zij proberen hun onderwijsdiensten aan te passen aan de behoeften van een veranderende werkplek.