04 jul

Promotie mw. Aaltje C. Noordam, MSc

Promotor: prof.dr. G.J. Dinant
Co-promotor: dr. J.W. Cals

"Access to care; for children under-five across high pneumonia mortality countries in sub-Saharan Africa”

Trefwoorden: Afrika, gezondheidszorg, longontsteking, diagnose, mHealth

In Afrika sterft 1 op de 12 kinderen voor z’n  vijfde, het grootste deel aan een longontsteking. Tijdig medische hulp zoeken en toedienen van antibiotica kan deze sterfte voorkomen. Uit dit onderzoek, dat is gebaseerd op een data-analyse van meer dan 8.000 Afrikaanse kinderen met symptomen van een longonsteking, blijkt dat moeders zich vaak niet bewust zijn van de symptomen van een longontsteking en hebben laag-geschoolde hulpverleners, als een  kindje al medische hulp krijgt, moeite om de symptomen goed vast te stellen.

In het proefschrift wordt het gebruik van speciale kralenkettingen beschreven om de ademfrequentie te meten, volgens de WHO en Unicef een van de belangrijkste symptomen. Vooral hulpverleners die moeite hebben met cijfers en getallen zijn erg geholpen met deze simpele innovatie. Voor een andere innovatie, namelijk “mHealth”, het gebruik van mobiele telefoons binnen gezondheidssystemen, wordt aangetoond dat het gebrek aan communicatiemogelijkheiden meestal niet het belangrijkste knelpunt is in het bereiken van zorg.