12 dec

Promotie Mr. Jakob M. Burgstaller, dr.med.dr.med.dent

Promotor: prof.dr. M. van Kleef,
Co-promotores: dr. M.M. Wertli, dr. H.F. Gramke

"Prognostic indicators for patients with degenerative
lumbar spinal stenosis"

Trefwoorden: lumbale spinale stenose, prognose indicators, prognostisch

Lumbale spinale stenose (LSS) is een zeer veel voorkomende aandoening en de meest voorkomende indicatie voor werverkolomchirurgie bij oudere patiënten. Er is weinig bekend over de prevalentie in de algemene bevolking. Verder is er een grote variatie in het profijt van de operatie en één op de drie patiënten meldt geen klinisch relevante verbetering. Andere behandelopties zijn onder andere medicatie, fysiotherapie en epidurale injecties met steroïden. Daarom is het moeilijk voor artsen en hun patiënten om te kiezen wat de beste behandeloptie is, wat het juiste moment is voor een operatie en welke soort operatie. Het identificeren van prognose indicators kunnen clinici helpen bij de keuze voor geïndividualiseerde behandelingen.

We hopen dat we met onze onderzoeksactiviteiten een duurzame bijdrage hebben geleverd aan de toenemende erkenning voor het belang van prognose indicators in LSS.