13 jul

Promotie Lynn L.J. van Vugt

Promotor: Prof. Dr. Mark Levels, Prof. Dr. Rolf van der Velden

Trefwoorden: NEETs, laaggeletterden, jonge moeders, voortijdig schoolverlaters

"Different NEETs, different needs?

Explaining why vulnerable young people are more likely to become NEET"

Dit proefschrift gaat over jongeren die geen werk hebben, of een opleiding volgen. Internationaal wordt dit aangeduid met de term NEET (Not in Education, Employment or Training). NEETs vormen een kwetsbare groep omdat ze vaak minder goed geïntegreerd zijn in de samenleving, vooral als ze langdurig NEET zijn. Ze lopen een groter risico op langdurige sociaaleconomische marginalisatie, belanden vaker in de criminaliteit, worden vaker ongewenst zwanger, zijn vaker sociaal geïsoleerd en kampen vaker met ernstige geestelijke of lichamelijke gezondheidsproblemen.

In dit proefschrift wordt gekeken naar drie groepen jongvolwassenen die extra risico lopen om langdurig NEET te worden: laaggeletterden, jonge moeders en voortijdig schoolverlaters. Dit wordt gedaan vanuit twee verschillende perspectieven, namelijk het macro perspectief (gericht op de rol van instituties) en het micro/meso perspectief (gericht op de rol van het gezin). Er wordt aangetoond dat zowel kernvaardigheden als financiële hulpbronnen van belang zijn in het voorkomen van voortijdig schoolverlaten en het worden van NEET. Daarnaast blijkt dat beleidsmaatregelen gericht op het voorkomen van NEET, vaak niet terecht komen bij degenen die dat het meest nodig hebben.

Voertaal: Engels

Klik hier voor de live stream.