04 okt

Promotie Joana Alves da Silva

Promotores: Prof. dr. Paula A. da Costa Martins, Prof. dr. Leon J. de Windt

Trefwoorden: Cardiale hypertrofie; Vertaalonderzoek; Op oligonucleotiden gebaseerd medicijn; microRNA's

"MiR-199b and the hypertrophic heart: A journey across species"

De strategieën om hart- en vaatziekten efficiënt aan te pakken zijn nog steeds beperkt. Het onvolledige begrip van de mechanismen die betrokken zijn bij hartziekten en de slechte vertaling van de preklinische bevindingen naar de kliniek benadrukken de noodzaak om betrouwbare en relevante onderzoeksmodellen te ontwikkelen. In dit proefschrift wordt een nieuw model voor aortabanding in volwassen Vietnamese minivarkens voorgesteld, dat een betere reproduceerbaarheid en een lagere operatiegerelateerde mortaliteit belooft. Het maakt het mogelijk om de progressie van een eerste naar een verergerd hypertrofisch stadium te bestuderen en het is ook een relevant platform om nieuwe therapeutische benaderingen te testen. Omdat microRNA's naar voren zijn gekomen als potentiële doelwitten, werd dit model vervolgens gebruikt om farmacologische studies uit te voeren en het therapeutische potentieel te beoordelen van het uitschakelen van miR-199b in zieke varkens met behulp van een RNA-gebaseerd medicijn. Een dergelijke behandeling resulteerde in verbeterde cardiale remodellering en functie bij volwassen minivarkens. Bovendien benadrukt dit werk de verschillen tussen de twee verschillende hartkamers tijdens ziekte en onthult het mogelijke therapeutische doelen in beide. De bevindingen in dit proefschrift vormen een vooruitgang in cardiovasculair onderzoek, die de diagnose en therapie van hartfalen zou kunnen verbeteren.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de livestream.