27 okt

Promotie Dhr. Sander H.M. Kleijkers, MSc.

Promotor: Prof.dr. J.L.H. Evers
Co-promotores: Dr. J.C.M. Dumoulin, Dr. A.P.A. van Montfoort

“Embryo culture media in human IVF; effects on the offspring”

Trefwoorden: IVF, geboortegewicht, kweekmedium

IVF-kinderen hebben gemiddeld een lager geboortegewicht dan kinderen geboren na natuurlijke bevruchting. Dit leidt mogelijk tot een verhoogd risico op chronische ziekten op latere leeftijd. Het onderzoek in dit proefschrift laat zien dat het geboortegewicht van IVF-kinderen wordt beïnvloed door het medium waarin ze als embryo enkele dagen gelegen hebben en dat het verschil in gewicht tenminste in de eerste twee levensjaren aanwezig blijft. Dit komt waarschijnlijk door blijvende aanpassingen van het embryo aan het kweekmedium. Om de veiligheid van IVF te waarborgen, is het daarom belangrijk dat er internationale registers komen waar gegevens van IVF-centra gedocumenteerd worden, om zodoende een mogelijk verband tussen specifieke aspecten van IVF en de effecten op IVF-kinderen vroegtijdig op het spoor te komen.