30 apr

Promotie dhr. Niels van Best

Promotores: prof.dr. P.H.M. Savelkoul, prof.dr. M.W. Hornef, RWTH Aachen

Co-promotor: dr. J. Penders

Trefwoorden: darm, microbiota, zuigeling, ontwikkeling, allergie, probiotica

"The nature of gut microbiota in early life origin and impact of pioneer species"

Tijdens de vroege kindertijd ontwikkelt zich in ons maag-darmkanaal een complex ecosysteem van duizenden soorten micro-organismen. Verstoringen in deze ontwikkeling kunnen levenslange gevolgen hebben en mogelijk het risico op ziektes als allergieën en astma verhogen. In dit proefschrift werd de invloed van omgevings- en gastheerfactoren op de vroege ontwikkeling van de microbiota onderzocht. Daarnaast is de microbiotasamenstelling van kinderen in twee geboortecohorten in relatie tot de ontwikkeling van allergieën en astma bestudeerd.

De orale toediening van specifieke gunstige bacteriën, genaamd probiotica, kan een manier zijn om de darmmicrobiota gericht te manipuleren om gezondheidswinst te bereiken. In het laatste onderzoek is bestudeerd hoe het toedienen van verschillende soorten probiotica, bestaande uit lactobacillen en bifidobacteriën, de microbiota en gezondheid van prematuren beïnvloedt.

Dit proefschrift benadrukt dat de vroege kindertijd een kritieke periode is waarin gerichte manipulatie van de darmmicrobiota mogelijk is om zo een gezonde toekomst te bevorderen en het ontstaan van allergieën en astma te voorkomen.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.