19 apr

Promotie dhr. Nicholas Mouttotos, LL.M

Promotor: prof.dr. Jan Smits

Co-promotor: dr. Agustin Parise

Trefwoorden: rechtsvergelijking, consumentenrecht, verbintenissenrecht, financiële crisis

"The Impact of Europeanization in Cyprus Contract Law and the Spill-over to Matters of Civil Procedure: More Pieces on the Mosaic?"

Dit proefschrift analyseert de impact die het recht van de Europese Unie heeft gehad op het Cypriotische recht, waarbij de nadruk ligt op de problemen die zijn ontstaan na de financiële crisis en hoe het EU-recht kan worden gebruikt als middel om problemen van overmatige schuldenlast aan te pakken. Het verbintenissenrecht en de burgerlijke rechtsvordering in Cyprus ondergaan nu pas grote veranderingsprocessen als gevolg van de financiële crisis en de vorderingen die de rechtbanken bereiken, ondanks het feit dat Cyprus 17 jaar geleden tot de EU is toegetreden. De toetreding tot de EU werd aanvankelijk door velen gezien als een kans om het rechtssysteem te hervormen en te moderniseren, maar op bepaalde rechtsgebieden werd dit pas werkelijkheid, als gevolg van de problemen veroorzaakt door overmatige schuldenlast en het gebrek aan specifieke instellingen om dergelijke problemen aan te pakken.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.