17 mei

Promotie Dhr. Mark T. Kawakami, LL.M

Promotor: prof.dr. J.M. Smits
Co-promotor: dr. G.W.L. Low

“Flawed Strategies to Reducing Labor Exploitations: Reassessing the Role of Private Actors in the Global Supply Chain”

Trefwoorden: arbeidsuitbuiting, management, mondiale toeleveringsketen, multidisciplinaire methode

Dit onderzoek richt zich op de vraag hoe private partijen arbeidsuitbuiting in de mondiale toeleveringsketen beter kunnen tegengaan. Eerst werd een aantal bestaande wetten en strategieën omtrent dit probleem onderzocht. Het onderzoek werd uitgevoerd aan de hand van een multidisciplinaire methode gebaseerd op bevindingen uit de psychologie, sociologie en andere wetenschappen. Aangetoond werd dat de bestaande strategieën weliswaar noodzakelijk, maar vaak gebrekkig zijn. Gelet op deze bevinding biedt het proefschrift wetgevers en private partijen verschillende methoden om hun aanpak aan te passen en de positie van gemarginaliseerde werknemers te verbeteren.

Dit proefschrift vond plaats met financiële ondersteuning door het Haagse Instituut voor de internationalisering van het recht (HiiL).