Promotie Dhr. Lusajo J. Kajula, MSc.

Promotor: prof.dr. H. de Vries
Co-promotor: prof.dr. S.F. Kaaya

“Adolescent Sexual Health Communication with Parents and Peers and the Associated Parenting Practices in Dar es Salaam Tanzania; Parent-Adolescent Dynamics in Times of HIV/AIDS”

De relatie tussen ouders en tieners blijft een van de meest bepalende factoren voor seksuele gezondheidsuitkomsten bij tieners. Uit onderzoek komt naar voren dat verbondenheid en communicatie tussen ouders en kinderen het risicogedrag onder tieners vermindert. De bezorgdheid over de communicatie over seksuele gezondheid tussen ouders en tieners in Tanzania en over ouderschapsvaardigheden op dit gebied wordt uitgebreid belicht. Dit proefschrift beoogt een beschrijving te geven van ouderschapsvaardigheden die van invloed zijn op de seksuele gezondheid van tieners. Daarnaast wordt beoogd meer inzicht te bieden in de communicatie over seksuele gezondheid tussen ouders of leeftijdgenoten en tieners. De effectiviteit van preventieprogramma’s voor tieners neemt waarschijnlijk toe indien er ook andere relevante stakeholders bij worden betrokkenen zoals ouders en leeftijdgenoten.