02 jul
10:00

Promotie Dhr. Kyle J. Wilby, Pharm.D.

Promotor: prof.dr. D.H.J.M. Dolmans

Co-promotores: Dr. M.J.B. Govaerts; prof.dr. Z. Austin, Toronto, Canada

Trefwoorden: Beoordeling, Gezondheidsberoepen Onderwijs, Onderwijs, Cognitie

“When numbers become words: Assessors’ processing of performance data within OSCEs’”

Prestatiebeoordeling is een fundamenteel onderdeel van de gezondheidsopleidingen. Assessoren moeten prestatie-informatie observeren, verwerken en interpreteren om tot competenties van studenten te komen. Assessoren hebben de neiging om te variëren in deze beslissingen. Dit proefschrift behandelde dit probleem door te onderzoeken hoe beoordelaars gegevens over communicatieprestaties verwerken en hoe het gebruik van narratieve beoordelingscommentaren de beoordelingsprocedures kan ondersteunen. Bevindingen toonden beoordelaarkenmerken, zoals culturele oriëntaties en individuele perspectieven, kunnen van invloed zijn op hoe beoordelaars processen verwerken en betekenis geven aan prestatiegegevens. Er werd ook vastgesteld dat communicatiescores gebaseerd op beschrijvingen van narratieve beoordelingen dezelfde kwaliteit van beslissingen kunnen bieden als scores op basis van directe waarneming van prestaties. Dit proefschrift concludeert dat beoordelaars instrumenteel zijn voor prestatiebeoordeling en centraal moeten staan in elke interventie die gericht is op het verbeteren van de beoordelingskwaliteit.