13 sep

Promotie Dhr. Ivan Mangiulli, MSc.

Promotor: prof.dr. M. Jelicic
Co-promotores: dr. A. Curci, University of Bari, dr. K. van Oorsouw

Trefwoorden: amnesie veinzen, geheugen, delict

"Cognitive Mechanisms Behind the Memory-Undermining Effect of Feigned Crime-Related Amnesia”

Personen die worden beschuldigd van een ernstig misdrijf zoals moord beweren vaak dat ze niets meer weten van het delict. Dit wordt ook wel amnesie voor het delict genoemd. Door het veinzen van amnesie kunnen beklaagden zich daadwerkelijk minder goed herinneren wat ze hebben gedaan. In dit proefschrift wordt onderzocht welk effect het veinzen van amnesie voor een delict op het geheugen heeft. We proberen erachter te komen waarom dit verschijnsel optreedt en wat het onderliggende mechanisme ervan is. De belangrijkste bevinding is dat het geheugen van simulanten misschien iets minder goed werkt vanwege een remmingsmechanisme. Toch blijft de daadwerkelijke herinnering aan een misdrijf in het algemeen intact, ook al heeft iemand geveinsd er niets meer van te weten.