30 jun

Faculteit der Rechtsgeleerdheid
Promotor: prof.dr. M. Faure;
co-promotor: dr. N. Philipsen

“Regulation of Cross-border-Establishment in China and the EU: A comparative Law and Economics Approach”

Trefwoorden: China, uitbreiden van (internationale) bedrijven, vergunningsbarrières, wetgeving

Bedrijven in China, waaronder de vestigingen van internationale bedrijven, die willen uitbreiden voorbij de provinciale grenzen kunnen te maken krijgen met vergunningsbarrières voor marktbetreding die zijn opgeworpen door lokale autoriteiten. Een significante stimulans voor lokale ambtenaren om strengere vergunningseisen te stellen voor interprovinciale ondernemingen lijkt hun streven naar promotie te zijn. In dit proefschrift wordt onderzocht hoe interprovinciale ondernemingen kunnen worden gefaciliteerd vanuit een institutioneel perspectief. Zonder sterke bestuurlijke capaciteiten en onafhankelijke rechtbanken dienen nationale wetgevers nauwkeurig en duidelijk te omschrijven welke autoriteiten bevoegd zijn om interprovinciale ondernemingen te controleren, en onder welke voorwaarden.