22 okt

Promotie Dhr. Georgios Schoretsanitis, MSc.

Promotor: prof.dr. K.R.J. Schruers
Co-promotor: dr. M. Bak

Trefwoorden: psychotrope stoffen, medicijnspiegels, dosering, bijwerkingen

"Risperidone-based therapeutic regimens; Drug interactions and adverse drug reactions"

Wanneer artsen psychotrope stoffen voorschrijven, kunnen zij ervoor kiezen om de medicijnspiegels in het bloed van patiënten te meten. Dit doen zij met name als er sprake is van ongewenste bijwerkingen, als de voorgeschreven dosering geen effect heeft of als er meerdere psychotrope stoffen (PA) zijn voorgeschreven. In dit onderzoek hebben we bloedspiegels als aangrijpingspunt genomen om meer inzicht te krijgen in wisselwerking tussen psychotrope stoffen die tegelijkertijd worden voorgeschreven en ongewenste bijwerkingen (ADR’s). De nadruk lag hierbij op de antipsychoticum risperidon. We zagen dat er wisselwerkingen zijn tussen verschillende PA’s. Bij het meten van bloedspiegels van patiënten die ongewenste bijwerkingen ervaren van risperidon sprong de rol van de actieve metaboliet eruit. Verder liet een uitgevoerde meta-analyse geen verschil zien tussen mannen en vrouwen qua gewichtstoename als gevolg van risperidon of olanzapine. Aan de hand van bloedspiegels kunnen artsen ongewenste bijwerkingen beter tegengaan.