09 mei
14:00

Promotie Dhr. Diogo Geraldes, MSc.

Promotores: prof.dr. A. Riedl
Co-promotor: dr M. Strobel

Trefwoorden: competitiviteit, genderkloof, laboratoriumexperimenten, sociale identiteit, stereotypen, diversiteit op de werkvloer

“Essays on competitive attitude; sex, stereotypes and group membership”

In dit proefschrift worden de drijfveren van gedrag onderzocht in competitieve settings die economisch relevant zijn. Dit doen we aan de hand van een combinatie van economische experimenten en economische en psychologische theorieën. Vervolgens onderzoeken we hoe deze kennis over gedrag kan worden vertaald naar arbeidsmarktbeleid. We concluderen dat in personeelsadvertenties voor sectoren waarin voornamelijk mannen werken niet moet worden benadrukt dat vrouwen ondervertegenwoordigd zijn, maar juist moet worden verwezen naar vrouwen die recent hebben gesolliciteerd of al werkzaam zijn binnen de organisatie. Zo worden vrouwen gestimuleerd om ook binnen deze sectoren te solliciteren. Daarnaast kan beter niet worden verwezen naar stereotypen, zodat onderpresteren als gevolg van stereotype dreiging kan worden voorkomen. Ten slotte zouden we de bonus van werknemers moeten afstemmen op de prestaties van hun collega’s om te voorkomen dat er roekeloze beslissingen worden genomen in competitieve sectoren (bijvoorbeeld hedgefondsen).