24 nov

Promotie Dhr. Bernard Nikaj, MSc.

Promotores: prof.dr. F. Den Hertog, prof.dr. A. Cordella,

“From No-government to E-government”

Trefwoorden: e-government, het opbouwen van een staat, rule of law, e-justitie, bestuur

In de afgelopen twintig jaar hebben beleidsmakers en wetenschappers veel onderzoek verricht naar het creëren en opbouwen van nieuwe staten in gebieden waar conflicten hebben plaatsgevonden. Diverse factoren worden verantwoordelijk geacht voor het slagen of mislukken van de opbouw van een staat. Informatie- en communicatietechnologie (ICT) is een van de minst belichte factoren. In dit proefschrift staat de oprichting van een modern staatsbestuur in landen waar conflicten hebben plaatsgevonden centraal. Met name de bijdrage van ICT aan een dergelijk bestuur wordt belicht. Daarnaast wordt de rol van ICT bij en het effect ervan op institutionele opbouw onderzocht. In gebieden waar na afloop van een conflict een staat wordt opgebouwd, staat ICT namelijk vaak aan de basis van de aanname en bekrachtiging van wetgeving en andere instituties zoals administratieve regels en procedures. In dit proefschrift wordt een overzicht gegeven van de literatuur op het gebied van staatsopbouw. Met name het gebruik van ICT in gebieden waar na afloop van een conflict een staat wordt opgebouwd, wordt belicht. Vervolgens wordt het ‘Case Management Information System’ (CMIS) en de implementatie hiervan in de justitiële sector in Kosovo belicht. We hebben het ontwerp-, implementatie- en ontwikkelingsproces van het CMIS en de interactie tussen verschillende betrokken actoren in kaart gebracht. Op basis van onze bevindingen concluderen we dat ICT niet alleen een bijdragende factor is, maar een prominente rol speelt in de opbouw en het bepalen van de instituties waarin ze wordt toegepast.