24 jan

Promotie Dhr. Arip Muttaqien, MSc.

Promotor: prof.dr. C. O’Donoghue
Co-promotor: dr. D. Sologon, Luxembourg Institute of Socio-Economic Research (LISER)

Trefwoorden: ongelijkheid, inkomenskloof, ontwikkeling, informele sector, SDG’s

"Essays on Inequality and Polarization: Empirical Studies in Developing Asia"

Waarom verschilt ongelijkheid zo per land? En waarom is er zo’n groot verschil tussen landen in de omvang van de middenklasse en de kloof tussen arm en rijk (polarisering)? Het doel van dit proefschrift was meer inzicht te krijgen in deze vraagstukken in een aantal opkomende landen in Azië (China, India en Indonesië), op basis van gegevens van individuen en huishoudens. Deze landen vertegenwoordigen meer dan een kwart van de wereldeconomie en 40% van de wereldbevolking en hebben een heterogene samenleving. Daarnaast levert dit proefschrift een positieve bijdrage aan de discussie over het terugdringen van ongelijkheid (zoals verwoord in de duurzame ontwikkelingsdoelen). En ten slotte levert het veel inzicht in de potentiële invloed van de informele sector, belasting- en subsidiestelsels en etniciteit op ongelijkheid en polarisering.